Universal Paperclips on managerointi- ja klikkeripeli, jossa pelataan tekoälyä, jonka tarkoituksena on valmistaa klemmareita. Sitä varten on hankittava rautalankaa, joka sitten väännetään ja pätkitään oikeaan muotoon. Kun klemmarien hinnan asettaa sopivalle tasolle, ne menevät kaupaksi, jolloin voi ostaa lisää rautalankaa ja ennen pitkää laitteita, jotka vääntävät ja pätkivät langan automaattisesti klemmareiksi. Klemmarien kysyntään vaikuttaa hinnan lisäksi markkinointi. Varoja voi myös sijoittaa pörssiin, josta tulee ennen pitkää parempi tapa kerätä varoja kuin tuotantoa ja myyntiä kasvattamalla. Pörssisijoitusten tuottojen maksimoimiseksi tekoäly voi kehittää strategisen mallintamisen moduulin, jossa se pelaa pelejä itseään vastaan erilaisilla strategioilla. Laskentakapasiteetin kasvaessa ja strategisen mallintamisen kehittyessä sijoitusten tuotot kasvavat, mikä mahdollistaa klemmarituotannon kasvattamisen edelleen.

Universal_Paperclips_Title_Screen

Peli käsittelee eksponentiaalisen kasvun teemaa ja siinä hyödynnetään konsepteja, jotka ovat peräisin tekoälytutkimuksesta. Ruotsalainen filosofi Niklas Boström muotoili “paperclip maximizer” -nimisen ajatuskokeen, joka käsittelee yleiskäyttöisen tekoälyn, sanoisiko, suunnitteluhaasteita.

Jos tämän genren peleistä Cookie Clicker oli hauska ja oivaltava, tämä on lisäksi huolella suunniteltu, älykäs ja tyylikäs. Optimointihaasteiden selvittely on hauskaa ja peli on temaattisesti yhtä vähäeleinen ja jäätävä kuin ydinsotaa käsittelevä Defcon. Lisäksi se on loistavaa science fictionia.

Tekstin alkuperäinen osoite & lisää Akateemisten Pelaajien tekstejä:
https://akateemisetpelaajat.com/2021/01/02/universal-paperclips-spoilerivaroitus/

Juho Karvinen, 2.1.2021